Studio Water Music

 

Laan van Wateringseveld 978

2548 CR Den Haag

 

Telefoon:+31 (0)70 3913 850

 

E-mail : info@studiowatermusic.nl

 

 

Inschrijven nog mogelijk voor jongeren en  (jong)volwassenen

home.
PIANOLES.
Prijzen pianoles.
GITAARLES.
muziekinstrumenten.
studietips.
muziek maakt slim!.
testimonials 1.
testimon. blz 2.
testimon. blz 3.
testimon. blz 4.
Contact.
voorwaarden.
AVG, privacy verklaring.
AVG badzij 2.

 

 

Studio Watermusic

Muziekles maakt  slim

en  je  studeert  spelenderwijs!

 

We hebben het echt niet zelf bedacht: volgens recent wetenschappelijk onderzoek zijn kinderen met muziekles vaak slimmer.  Het Intelligentie Quotiënt, concentratievermogen en sociaal gedrag blijken beter ontwikkeld bij kinderen met muziekles. En die kinderen hebben vaak pretlichtjes in hun ogen, muziekles is leuk.

Gitaar- en pianostudie zijn een goede basis voor de muzikale ontwikkeling. Het studeren van ritme, melodie en harmonie geeft een bijzonder intensief leer effect. Vooral het abstractie vermogen en het analytisch denken worden sterk verbeterd.

 

Een vrij citaat naar het onderzoeksverslag  van het  zes jaar durende wetenschappelijk onderzoek van  Prof. Dr. H.G. Bastian *):

“Het luisteren naar en maken van muziek bevordert de verbinding en de activiteiten tussen de beide hersenhelften, zorgt  voor een gigantische groei van het aantal neuronen. Het musiceren leidt tot veranderingen in het activeringspatroon van de grote hersenen.  We  weten dat de melodie meer in de rechterkant van de hersenen huist en het verwerken van het ritme links gebeurt. Muziek spoort dus steeds de beide hersenhelften aan, hetgeen wel moet leiden tot een uitstekende balans tussen beide hemisferen. De meeste mensen activeren voor bepaalde bezigheden de ene hersenhelft meer dan de andere. Onderzoek bij musici leert dat deze niet in een dergelijk eenvoudig schema zijn in te passen, maar over een betere verbinding tussen de beide hersenhelften beschikken, het resultaat van jarenlang musiceren.

Voor de praktijk van de muziekopvoeding is het daarom van het grootste belang dat  -in de woorden van hersenonderzoekers Altenmuller en Gruhn:

“Het fysiek verwerven van muzikale beelden (. ..) door te bewegen, te zingen en te musiceren laat  bepaalde patronen ontstaan, anders is het niet mogelijk om te benoemen, symbolisch weer te geven (muzieknotatie) en theoretisch te verklarenMuziek is slechts muzikaal te leren en niet enkel vanuit regels en theorie.”

Het lijdt geen twijfel: muziek heeft een gunstige uitwerking op de hersenen, leidt tot intellectuele groei en beïnvloedt de samenwerking tussen de miljarden zenuwen. Daardoor kunnen we beter mentaal, cognitief en sociaal actief zijn. Om in beelden te spreken: muziek kan een ontzagwekkend grote symfonie van krachten opwekken. We hoeven het alleen maar toe te laten.”

 

Het bovenstaande klinkt niet allemaal even gezellig, maar  muziek maken is leuk!

Het is in ieder  geval  een studie die je spelenderwijs doet!

         

Hier leest u meer:    slim               de promotie site       Bestand: MUZIEK_MAAKT_SLIM_ENGELS.pdf

 

 

*) Muziek maakt slim door Hans Günther Bastian.

ISBN 90.76771.32.4 Schott Musik International, Mainz. Nederlandse vertaling  ISBN   9789076771328